Link app.

Tilpasse kommunale tjenester bedre til innbyggernes behov, med mål om å forebygge og redusere sosial ekskludering og ulikhet.

Link app features
Link app features
Link app features

Oversikt

«We LINK» er en tjeneste som hjelper innbyggere med å navigere i og få enklere tilgang til kommunale tjenester. Løsningen fremmer aktiv kommunikasjon, deltakelse og bidrar til å redusere sosial ekskludering i lokalsamfunnet.

Appen fungerer som ett felles inngangspunkt til alle kommunale tjenester, og tilbyr en sømløs og helhetlig opplevelse for alle innbyggere i Oslo kommune.

LINK-gruppen har ansvar for både utviklingen av appen og for å fasilitere møter der behov og løsninger identifiseres i samarbeid med innbyggere og relevante kommunale aktører.

Målet med LINK er å etablere en felles forståelse for brukerinvolvering, og se samskaping med innbyggerne som nøkkelen til å fremme sosial rettferdighet og bygge tillit gjennom leveranse av løsninger som faktisk treffer behovene.

«We LINK» er en tjeneste som hjelper innbyggere med å navigere i og få enklere tilgang til kommunale tjenester. Løsningen fremmer aktiv kommunikasjon, deltakelse og bidrar til å redusere sosial ekskludering i lokalsamfunnet.

Appen fungerer som ett felles inngangspunkt til alle kommunale tjenester, og tilbyr en sømløs og helhetlig opplevelse for alle innbyggere i Oslo kommune.

LINK-gruppen har ansvar for både utviklingen av appen og for å fasilitere møter der behov og løsninger identifiseres i samarbeid med innbyggere og relevante kommunale aktører.

Målet med LINK er å etablere en felles forståelse for brukerinvolvering, og se samskaping med innbyggerne som nøkkelen til å fremme sosial rettferdighet og bygge tillit gjennom leveranse av løsninger som faktisk treffer behovene.

«We LINK» er en tjeneste som hjelper innbyggere med å navigere i og få enklere tilgang til kommunale tjenester. Løsningen fremmer aktiv kommunikasjon, deltakelse og bidrar til å redusere sosial ekskludering i lokalsamfunnet.

Appen fungerer som ett felles inngangspunkt til alle kommunale tjenester, og tilbyr en sømløs og helhetlig opplevelse for alle innbyggere i Oslo kommune.

LINK-gruppen har ansvar for både utviklingen av appen og for å fasilitere møter der behov og løsninger identifiseres i samarbeid med innbyggere og relevante kommunale aktører.

Målet med LINK er å etablere en felles forståelse for brukerinvolvering, og se samskaping med innbyggerne som nøkkelen til å fremme sosial rettferdighet og bygge tillit gjennom leveranse av løsninger som faktisk treffer behovene.

Prosjekt

Mastergradsprosjekt / 2021

Samarbeidspartner

Bydel Nordre Aker / Oslo kommune

Type

UX/UI Design . Tjenestedesign . Systemtenkning

Rolle

Designer

Bakgrunn

Nordre Aker er ett av Oslos femten bydeler, styrt av visjonen: «Sammen skaper vi gode, aktive og selvstendige liv.» Bydelen har ressurssterke innbyggere med høy levealder, gjennomsnittlig inntekt og utdanningsnivå. Likevel opplever enkelte sosial ekskludering som følge av krevende levekår. I et område som dette kan fattigdom og utenforskap bli mer synlig og ofte vanskeligere å håndtere enn i andre bydeler.

I Norge henger fattigdom tett sammen med manglende like muligheter for sosial deltakelse. Sosial ekskludering påvirker både enkeltmenneskers livskvalitet og samfunnet som helhet, og understreker behovet for tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid for å forebygge og redusere utenforskap.

Som en del av innsiktsfasen studerte jeg offentlige strategier og handlingsplaner som har som mål å fremme et mer inkluderende samfunn.

Nordre Aker er ett av Oslos femten bydeler, styrt av visjonen: «Sammen skaper vi gode, aktive og selvstendige liv.» Bydelen har ressurssterke innbyggere med høy levealder, gjennomsnittlig inntekt og utdanningsnivå. Likevel opplever enkelte sosial ekskludering som følge av krevende levekår. I et område som dette kan fattigdom og utenforskap bli mer synlig og ofte vanskeligere å håndtere enn i andre bydeler.

I Norge henger fattigdom tett sammen med manglende like muligheter for sosial deltakelse. Sosial ekskludering påvirker både enkeltmenneskers livskvalitet og samfunnet som helhet, og understreker behovet for tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid for å forebygge og redusere utenforskap.

Som en del av innsiktsfasen studerte jeg offentlige strategier og handlingsplaner som har som mål å fremme et mer inkluderende samfunn.

Nordre Aker er ett av Oslos femten bydeler, styrt av visjonen: «Sammen skaper vi gode, aktive og selvstendige liv.» Bydelen har ressurssterke innbyggere med høy levealder, gjennomsnittlig inntekt og utdanningsnivå. Likevel opplever enkelte sosial ekskludering som følge av krevende levekår. I et område som dette kan fattigdom og utenforskap bli mer synlig og ofte vanskeligere å håndtere enn i andre bydeler.

I Norge henger fattigdom tett sammen med manglende like muligheter for sosial deltakelse. Sosial ekskludering påvirker både enkeltmenneskers livskvalitet og samfunnet som helhet, og understreker behovet for tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid for å forebygge og redusere utenforskap.

Som en del av innsiktsfasen studerte jeg offentlige strategier og handlingsplaner som har som mål å fremme et mer inkluderende samfunn.

Oslo bystyret

Forbedre og videreutvikle kommunale tjenester i samarbeid med innbyggerne for å møte deres behov og forventninger.

Kommunal- og distriktsdepartementet (KMD)

Utvikle brukerorienterte tjenester som tilbyr bedre opplevelser, mer effektiv ressursbruk i offentlig sektor og økt samfunnsverdi.

Integrerings- og mangfaldsdirektoratet (IMDi) 



Sette brukerne i sentrum for utviklingen av integreringspolitikken.

Digitaliseringsdirektoratet (Digdir)

Digitaliseringsdirektoratet (Digdir)

Legge til rette for regelverk og løsninger som fremmer bedre digitale offentlige tjenester, og sikre helhetlige og sammenhengende brukeropplevelser.
Legge til rette for regelverk og løsninger som fremmer bedre digitale offentlige tjenester, og sikre helhetlige og sammenhengende brukeropplevelser.
Bydel Nordre Aker

Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Bydel Nordre Aker

Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Bydel Nordre Aker

Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Utfordring

Sosial ekskludering handler om mer enn økonomiske utfordringer, og rammer særlig innbyggere med innvandrerbakgrunn uavhengig av hvor lenge de har bodd i bydelen. Selv om de ikke nødvendigvis står utenfor alle deler av samfunnet, kan kompleksiteten i utfordringene deres føre til at det oppleves slik. Til tross for at mange mottar kommunale tjenester, viser situasjonen deres en økende og vedvarende grad av sosial ekskludering.

Prosjektmål

Prosjektet er inspirert av StimuLab-initiativet i bydelen Nordre Aker i Oslo kommune, som hadde som mål å gjøre bydelen til en mer samskapende organisasjon. Målet med prosjektet er å:

  • Utvikle samskapende løsninger som involverer innbyggerne i arbeidet med å forebygge og redusere sosial ekskludering i bydelen.

  • Identifisere utfordringer som skaper og opprettholder sosial ekskludering – sett fra både innbyggernes og kommunens perspektiv.

  • Øke bevisstheten rundt sosial rettferdighet i ujevne situasjoner for å forbedre tjenestetilbudet og styrke lokalsamfunnet.

Prosess

01

Innsiktsarbeid.

Kommunesystemet
Intervjuer
Kartlegging av utfordringer
Case-studier
02

Funn og målsettinger.

Storyboard
Brukerreise
Kart
Aktor-kart
Innsiktsuttalelse
03

Idéutvikling og konsepter.

Brainstorm
Designverdier
Konseptutvikling
Tilbakemeldinger
Designprinsipper
Skisser
Wireframes

04

Testing og Iterasjon.

Retningslinjer for brukergrensesnitt
Klikkbar prototype
Brukertesting
Iterasjon av prototype

Innsikt

Hovedproblemstilling

Hvordan kan Bydel Nordre Aker i Oslo kommune bidra til å forebygge og redusere sosial ekskludering?

Utdypende forskningsspørsmål

Arbeidsprosesser: I hvilken grad bidrar dagens arbeidsprosesser i bydelen til å skape eller opprettholde sosial ekskludering blant innbyggerne?

Behov: Hvilke behov må adresseres for å redusere utenforskap og styrke tilknytningen til lokalmiljøet?

Samskaping: Hvordan kan samskapende arbeidsmåter – der innbyggere involveres aktivt – bidra til å forebygge og redusere sosial ekskludering?

Intervjuer

om en del av det innledende innsiktsarbeidet startet jeg med åpne spørsmål for å få en bedre forståelse av kommunale tjenester i Oslo. Dette ga et grunnlag for å formulere mer målrettede spørsmål til prosjektet. Deretter fulgte en fase med innhenting av innsikt og rapporter fra både interne og eksterne kilder, der jeg utforsket ulike perspektiver og tidligere pilotprosjekter relatert til temaet.

Intervjuene ble delt inn i to hovedgrupper: innbyggere (tjenestemottakere) og kommunalt ansatte og ledere. I tillegg ble intervjuer fra bydelens StimuLab-prosjekt om sosial ekskludering gjennomgått for å få en bredere forståelse av utfordringene, behovene og erfaringene som preger feltet.

Frontlinjeansatt i bydelen

Drawing
Drawing
Drawing
Vi kan bare bygge tillit ved å være en del av livet deres – ved å forstå dem, snakke med dem og skape relasjoner gjennom vår tilstedeværelse.

Avdelingsleder

Drawing
Drawing
Drawing
Familier frykter å bli en “sak” når de trenger hjelp, og mangelen på tillit til offentlige tjenester gjør det enda vanskeligere for dem å be om støtte. Det handler ikke om oss og dem – det er oss.
Familier frykter å bli en “sak” når de trenger hjelp, og mangelen på tillit til offentlige tjenester gjør det enda vanskeligere for dem å be om støtte. Det handler ikke om oss og dem – det er oss.
Familier frykter å bli en “sak” når de trenger hjelp, og mangelen på tillit til offentlige tjenester gjør det enda vanskeligere for dem å be om støtte. Det handler ikke om oss og dem – det er oss.

Innbygger

Noen ganger tenker jeg at det kanskje hadde vært bedre å bli i hjemlandet mitt – selv med krigen. Der visste jeg i det minste hvem jeg var. Jeg er ikke utakknemlig, men dette føles ikke som et godt liv.

Brukerne som eksperter

Innbyggerne – som mottakere av kommunale tjenester – var ikke de eneste sluttbrukerne i prosjektet. Frontlinjeansatte ble også betraktet som sentrale brukere i det kommunale systemet. Innbyggere som opplever sosial ekskludering blir ofte brukere av flere tjenester samtidig, og erfaringene deres gir verdifull innsikt i hvordan systemet faktisk fungerer.

Frontlinjeansatte og fagpersoner fungerer som bindeledd mellom innbyggerne og de ulike kommunale tjenestene, og spiller en nøkkelrolle i å bygge tillit og forståelse. Samtidig påvirker kommunale lederes roller og holdninger både arbeidsprosessene og hvor effektivt frontlinjen klarer å støtte innbyggerne i praksis.

Problemstilling

For å forstå relasjonene mellom innbyggere, frontlinjeansatte, fagpersoner og ledere – som alle fungerer som sentrale bindeledd i det kommunale systemet – analyserte jeg maktforhold, insentiver og verdier som påvirker hvordan relasjonene utvikles og fungerer i praksis.

Analysen viste at samspillet mellom disse faktorene bidrar til utfordringer både for innbyggerne og tjenestene. Flere av utfordringene hadde felles kjennetegn, der kommunikasjon pekte seg ut som en avgjørende faktor. Der tilliten er høy, preges relasjonen av åpen dialog, forståelse og felles mål. Der tilliten er lav, oppstår distanse, misforståelser og usikkerhet – noe som igjen forsterker følelsen av utenforskap.

Effektiv og tydelig kommunikasjon spiller en sentral rolle i å redusere misforståelser og styrke tilliten og samhandlingen mellom innbyggerne og de kommunale tjenestene.

actor maps
actor maps
Tillitsnivå og relasjonskart for aktørene Anne og Torgrim
Tillitsnivå og relasjonskart for aktørene Anne og Torgrim

Case studies

I conducted several case studies, including ones on co-creative services based on user involvement offered by the municipality.

The Asker Welfare Lab

The Asker Welfare Lab coordinates support for vulnerable individuals and families with complex challenges, using an investment mindset that sees residents as co-investors. By acting early to improve lives, the goal is to create long-term social and economic benefits for all.

How?
Act early instead of waiting to fix problems later.
See people as partners, not clients and invest in them.
Support the whole family, not just the individual.
Empower staff and residents to make decisions together.
Treat municipal services as one unified system.
Ask: “What’s important to you?”
Replace waiting time with action to build trust and motivation.

Oslohjelpa

Oslohjelpa is a free service from Oslo municipality that offers timely, tailored support to children and families including those with complex needs. It simplifies access to help by connecting parents and kindergarten staff directly with professionals, without formal referrals.


How ?
Help families feel safe and reduce the shame of seeking help.
Have 1–2 team members present in kindergartens.
Familiar local team members make connections easier.
The right team member reaches out based on the family's needs.
In some cases, the team consults with other services like NAV.
Info about the service is limited on Oslo municipality's website.

Insight statements

Awareness


Lack of knowledge about rights, help, and service processes.
Service providers unaware of all available resources.
Leaders lack insight into real needs.
Cultural and social barriers discourage seeking help.
Language barriers hinder understanding of services.

Communication

Poor communication and lack of help cause frustration.
Mobilizing resources and communication is difficult between services.
Lack of follow-up or access negatively impacts trust.
Online resources are not structured around inhabitants' needs.
Inhabitants face distrust, and their feedback is ignored.

User involvement



Fear of raising expectations by involving them in the process.
Service providers' presence creates support, belonging, and trust.
Inhabitants' skills and competencies aren't used to find solutions.
Focusing on symptoms instead of addressing underlying issues.

Procedure


Dealing with multiple services makes it hard for inhabitants.
Long application processes with late or inadequate responses.
Silos hinder cooperation between services.
Offering fixed services instead of tailored solutions.
Front-line workers prefer autonomy over complex procedures.

Workshop

I facilitated a co-creation workshop during the concept development phase to generate innovative solutions. By bringing together a diverse group of designers, consultants, and municipal communication experts, I ensured a wide range of perspectives were included. The highest-ranked ideas from the session were then selected for further impact assessment and development.

Case-studier

For å forstå hvordan ulike tjenester lykkes med å involvere innbyggere i utviklingen av offentlige løsninger, og hvilke prinsipper som faktisk bidrar til varig sosial endring, gjennomførte jeg flere case-studier.


Asker Welfare Lab

Asker Welfare Lab samordner støtte til sårbare personer og familier med sammensatte utfordringer. Modellen bygger på et investeringsperspektiv der innbyggerne sees som medinvestorer i egen livssituasjon. Ved å handle tidlig for å forbedre livene til mennesker, er målet å skape langsiktige sosiale og økonomiske forbedringer både for individet og samfunnet.

Prinsippene bak modellen:
Handle tidlig – ikke vent til problemene må løses i etterkant.
Se mennesker som partnere, ikke klienter – og invester i dem.
Gi støtte til hele familien, ikke bare enkeltpersoner.
Styrk både ansatte og innbyggere til å ta beslutninger sammen.
Behandle kommunale tjenester som ett helhetlig system.
Still spørsmålet: «Hva er viktig for deg?»
Bytt ut ventetid med handling for å bygge tillit og motivasjon.

Oslohjelpa

Oslohjelpa er et gratis tilbud fra Oslo kommune som gir tidlig og tilpasset støtte til barn og familier – også de med sammensatte behov. Tjenesten gjør det enklere å få hjelp ved å koble foreldre og barnehageansatte direkte med fagpersoner, uten behov for formelle henvisninger.


Hvordan fungerer det ?
Hjelper familier å føle seg trygge og reduserer skam knyttet til det å be om hjelp.
Har 1–2 teammedlemmer til stede i barnehagene for å bygge relasjoner.
Kjente, lokale teammedlemmer gjør det lettere å skape tillit og kontakt.
Riktig fagperson følger opp ut fra familiens behov.
Ved behov samarbeider teamet med andre tjenester, som NAV.
Informasjonen om tilbudet på Oslo kommunes nettsider er foreløpig begrenset.

Innsikter

Bevissthet

Mangel på kunnskap og innsikt – både blant innbyggere og ansatte – fører til at behov og ressurser ikke sees i sammenheng. Innbyggere vet ofte lite om sine rettigheter og muligheter, mens ledere og ansatte mangler oversikt over hva som faktisk fungerer i praksis. Dette skaper avstand mellom systemet og brukerne, og gjør det vanskelig å fange opp utfordringer tidlig.

Kommunikasjon

Kommunikasjon viser seg å være den mest kritiske faktoren. Uklare budskap, fragmentert informasjonsflyt og manglende oppfølging svekker tilliten mellom innbyggere og kommune. Når tilbakemeldinger ikke blir hørt, oppstår frustrasjon og distanse på begge sider.

Brukerinvolvering

Frykten for å skape urealistiske forventninger begrenser reell medvirkning. Samtidig viser erfaringene at når fagpersoner er til stede og aktivt involverer innbyggerne, skapes trygghet, tilhørighet og eierskap. For å lykkes må kommunen se innbyggerne som ressurser og medskapere, ikke bare mottakere av tjenester.

Arbeidsprosesser

Komplekse prosedyrer, fragmenterte systemer og lange saksprosesser gjør det vanskelig å skape helhetlige løsninger. Manglende samarbeid mellom tjenester forsterker utfordringene. Frontlinjeansatte ønsker større handlingsrom, men møter ofte rigide strukturer.

Workshop

For å utforske og utvikle nye, innovative løsninger fasiliterte jeg en samskapingsworkshop i konseptutviklingsfasen. Ved å samle et mangfoldig team bestående av designere, konsulenter og kommunikasjonsrådgivere fra kommunen, sørget jeg for at flere perspektiver og erfaringer ble inkludert i prosessen.

De høyest rangerte idéene fra workshopen ble deretter valgt ut for videre vurdering, effektanalyse og videreutvikling.

For å utforske og utvikle nye, innovative løsninger fasiliterte jeg en samskapingsworkshop i konseptutviklingsfasen. Ved å samle et mangfoldig team bestående av designere, konsulenter og kommunikasjonsrådgivere fra kommunen, sørget jeg for at flere perspektiver og erfaringer ble inkludert i prosessen.

De høyest rangerte idéene fra workshopen ble deretter valgt ut for videre vurdering, effektanalyse og videreutvikling.

Designverdier

Etter samskapingsøkten, der innsikter og utfordringer ble kartlagt, definerte jeg fire kjerneverdier som skulle fungere som rettesnor i videre konseptutvikling.

Tillit

Bygge en åpen og transparent kommune som skaper tillit gjennom tydelig og mangfoldig kommunikasjon.

Kommunikasjon

Legge til rette for kommunikasjon på tre nivåer – mellom innbyggere, mellom innbyggere og tjenester, og på tvers av tjenester.

Brukerinvolvering

Samskape tjenester sammen med innbyggerne for å møte reelle behov og gjøre hjelpen mer tilgjengelig.

Deltakelse

Skape et trygt rom der innbyggere kan stille spørsmål, dele bekymringer og bidra aktivt i utviklingen av løsninger.

Designkonsepter

workshop
workshop
workshop

Link App

Link App

Link App

Et digitalt konsept i form av en app som gir innbyggerne enkel tilgang til informasjon og legger til rette for kommunikasjon på flere nivåer

Link - teamet

Et kjerne­team i kommunen har ansvar for å administrere appen og arrangere møter der behov og løsninger identifiseres i samarbeid med innbyggere og relevante tjenester.
Link app

LINK App

Hvorfor er det viktig at kommunen tilbyr denne tjenesten?

Hvorfor er det viktig at kommunen tilbyr denne tjenesten?

I tråd med nasjonale digitaliseringsstrategier skal innbyggere oppleve sømløse og helhetlige tjenester. I dag finnes det imidlertid ingen kommunal løsning eller kommunikasjonskanal som tilbyr det denne appen gjør.

Dette digitale verktøyet kan styrke samarbeid og kommunikasjon både internt i kommunen og mellom kommunen og innbyggerne. Samtidig gjør det det mulig å fange opp utfordringer tidligere, og gir innbyggerne en enklere og mer tilgjengelig måte å be om hjelp på. En slik proaktiv tilnærming kan bidra til å forebygge at problemer utvikler seg, og samtidig bygge tillit mellom kommunen og innbyggerne.

Designprinsipper

Basert på innsikten fra forskningsfasen utviklet jeg et sett designprinsipper som bidro til å holde konseptet konsistent og brukersentrert gjennom hele prosessen. Prinsippene fungerte som et fundament for designbeslutningene og var sentrale i utviklingen av en prototype som gjenspeiler brukernes faktiske behov.

Enkelhet

Hold innhold, funksjoner og prioriteringer tydelige og lett å forstå.

Brukerdrevet

Gjør det enkelt å finne relevant innhold, med tydelige handlingspunkter som veileder brukeren videre.

Oppsett

Sørg for at budskapet er klart og oversiktlig, og at tjenestene er delt opp i håndterbare deler.

Konsistens

Formidle et positivt og tillitvekkende bilde av kommunens støtte og rolle.

Tonefall

Bruk et enkelt, hverdagslig språk med en aktiv og vennlig tone – unngå abstrakte eller byråkratiske uttrykk.

Wireframe

Wireframe
Typography
Typography
Typography
welcome and onboarding informative page
welcome and onboarding informative page
welcome and onboarding informative page
Link app-Onboarding

Onboarding

Onboarding

Link app-Onboarding

Onboarding

Onboarding

Link app-Onboarding

Onboarding

Onboarding

Link app-our municipality

Vår kommune

Our Municipality

Link app-our municipality

Vår kommune

Our Municipality

Link app-our municipality

Vår kommune

Our Municipality

Link app-Call us!

Call us!

Call us!

Link app-Call us!

Call us!

Call us!

Link app-Call us!

Call us!

Call us!

Let's Meet!

Let's Meet!

Let's Meet!

Let's Meet!

Let's Meet!

Let's Meet!

Let's Talk!

Let's Talk!

Let's Talk!

Let's Talk!

Let's Talk!

Let's Talk!

Testing og Iterasjoner

Innbyggere og en tjenestedesigner deltok i brukertesting der de løste oppgaver og utforsket den klikkbare prototypen fritt. Deltakerne delte tankene sine høyt underveis, og verdifull tilbakemelding ble samlet inn gjennom oppfølgingsspørsmål.

Basert på brukernes innspill forbedret jeg appen trinn for trinn:

  • La nøkkelfunksjoner direkte på velkomstsiden for raskere tilgang.

  • Forenklet forklaringer og la til et eget felt der brukerne kunne dele informasjon om seg selv.

  • Gjorde navigasjonen enklere med et onboarding-menyvalg og tydelige ikoner.

  • Omstrukturerte kategorier som Historier og Videoer for bedre oversikt og forståelse.

  • Gjorde søkefeltet mer inviterende og forbedret “Ring oss!”-funksjonen med referansenummer for å bygge tillit.

  • La til et kart som lar brukerne velge sin bydel ut fra lokasjon, noe som gjorde appen mer intuitiv og brukervennlig.

LINK-teamet

Hva?

LINK er en kjernegruppe innen kommunale tjenester som skal fungere som ett felles inngangspunkt for sømløs støtte i bydel Nordre Aker. Gruppens grunnprinsipp er samskaping med innbyggere – for å identifisere bakenforliggende utfordringer og utvikle mer treffsikre løsninger. LINK-teamet får både beslutningsmyndighet og tilgang til nødvendige ressurser for å kunne handle raskt og effektivt.

Hvem?

Gruppen består av innbyggere og kjerneaktører fra kommunen, mens tjenesteytere fra ulike kommunale avdelinger deltar som sekundære medlemmer. Disse fungerer som bindeledd mellom LINK og de øvrige tjenestene, og samarbeider tett på tvers av fagområder. Avhengig av situasjonen kan gruppen også samarbeide med frivillige og lokale organisasjoner for å styrke innsatsen i nærmiljøet.

Hvordan?

LINK skal planlegge og gjennomføre løsninger med fokus på sosial rettferdighet, der tjenestene tilpasses den enkeltes behov. Målet er å skape fleksible, helhetlige og tilgjengelige tjenester som bidrar til inkludering og forebygger utenforskap.

Hvorfor?

I dag må innbyggere forholde seg til flere kommunale tjenester hver for seg, noe som skaper unødvendig kompleksitet og tap av oversikt. Den overordnede strategien – både i Oslo kommune og nasjonale direktorat – er å tilby sømløse, samordnede tjenester som er mer effektive, mindre ressurskrevende for ansatte, og enklere å bruke for innbyggerne.

Research

The main research question

How can the Nordre Aker Bydel in Oslo municipality help to prevent and reduce social exclusion?

During the research, I also explored the following questions in connection with the main research question:

Does the current working process of the Nordre Aker District in Oslo municipality contribute to or sustain social exclusion among inhabitants?

What needs must be addressed to reduce social exclusion and reconnect inhabitants to the local community?

How can co-creation approaches by involving inhabitants help prevent and reduce social exclusion?

Navigasjon

Sosiale medier

Sanaz rahimi

©2025 Sanaz Rahimi. Alle rettigheter forbeholdt.

©2025 Sanaz Rahimi. Alle rettigheter forbeholdt.